“Dit is het Kinderzangfestival, zet beide oren open,” zongen Koen en Aagje uit Oebele (Willem Nijholt en Wieteke van Dort) aan het begin van de uitzending van de tiende finale van dit KRO-programma in 1970. Het programma, begonnen op de radio maar later ook op tv uitgezonden, was bedoeld om het zangniveau van kinderen op de lagere scholen (zoals de basisschool toen nog werd genoemd) op te krikken. Schoolklassen konden meedoen, een jury beoordeelde de prestaties en de winnaar kreeg een Zilveren Stemvork.
De deelnemende scholen konden een keuze maken uit liedjes, die speciaal voor het Kinderzangfestival waren gemaakt. Ze zijn bewaard gebleven in de collectie bladmuziek van de Stichting Omroep Muziek en zijn gemaakt door bekende componisten en tekstschrijvers. Onder hen was bijvoorbeeld Joop Stokkermans, die ook het begeleidende Festivalorkest leidde. Maar ook mensen zoals Jack Bulterman, Gerrit den Braber, Ruud Bos, Ru van Veen, Jan de Cler, Tonny Eyk en Harry Bannink werkten aan het programma mee, net als Jurriaan Andriessen, die vooral bekendheid kreeg als componist van klassieke werken, en Jules de Corte en Joost Nuissl, die meer bekend werden als kleinkunstenaars. Een aantal liedjes is van de hand van Hans Peters, die dus ook jurylid was.
Een opvallende naam onder de componisten en tekstschrijvers is verder Gerton van Wageningen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hoorde hij tot de groep journalisten van Het Parool, de verzetskrant waarvoor hij ook na de bevrijding nog jaren werkte. Van Wageningen kreeg bekendheid bij een groot publiek doordat hij in de jaren ’60 op televisie wetenschappelijke programma’s presenteerde over onder meer sterrenkunde. Daarnaast schreef hij, uit liefhebberij, ook liedjes. Zijn bekendste nummer is, volgens Muziekencyclopedie.nl, Middellandse Zee. Verder maakte hij deel uit van cabaretgroep De Inktvis, waar ook Annie M. G. Schmidt bij hoorde. Voor het Kinderzangfestival maakte hij zeker twee liedjes: Spaanse les en Feest op Corsica. Titels die naadloos op zijn bekendste werk aansluiten.
Dit artikel is verschenen in afl. 1 van RECORDER, magazine over mediahistorie (opvolger van VGOmedia Magazine en Aether).