In de maand januari organiseert de Leo Smit Stichting samen met Muziekschatten een tentoonstelling over een deel van de Nederlandse muziekgeschiedenis dat maar weinig wordt verteld. Door verhalen, brieven, foto’s, manuscripten en (natuurlijk!) muziek maakt de bezoeker kennis met – bijna – vergeten componisten die in de jaren ’20 en ’30 vanuit Duitsland waren gevlucht naar het “veilige” Nederland. Velen van hen kregen al snel compositie-opdrachten, vaak voor de radio.

Opbouw_Tentoonstelling_Componisten_in_Oorlogstijd

Medewerkers van de Leo Smit Stichting bouwen de tentoonstelling op.

Nederland kende in die jaren een bloeiend muziekleven. Componisten als Géza Frid en Rosy Wertheim hadden een internationale carrière, koordirigent en componist Israël Olman was geliefd bij duizenden zangers. Max Vredenburg en Hans Lachman componeerden muziek bij films, in het Concertgebouw klonken composities van Henriëtte Bosmans en Leo Smit. Nederland was een veilige haven waar buitenlandse vluchtelingen als Franz Weisz en Hans Krieg een nieuw leven opbouwden.

Voor veel vluchtelingen was de radio in Hilversum een welkome opdrachtgever in moeilijke tijden. Ze componeerden muziek voor hoorspelen en arrangeerden muziek voor radio-ensembles. De Tweede Wereldoorlog maakte een abrupt einde aan soms pas ontluikende, soms glansrijke muzikale carrières. Joodse radiomedewerkers werden massaal ontslagen. Onder hen Dolf Karelsen, die in 1941 nog hoopvol de Victory March componeerde, maar zelf de oorlog niet overleefde. Isja Rossiçan, geboren in Vilnius, vluchtte in 1933 naar Nederland, waar hij een baan kreeg bij de VARA. Hij vluchtte opnieuw en werd na de oorlog muziekregisseur bij de radio.

De reizende expositie wordt in de tentoonstellingssteden aangevuld met ter plaatse belangwekkende componisten of musici. Karelsen, Krieg, Lachman en Rossiçan zijn namens Muziekschatten toegevoegd. Lees ook Jan Jaap Kassies' portret: Dolf Karelsen (1905-1944).

Vitrine Componisten in oorlogstijd

De tentoonstelling is te bezichtigen van 9 t/m 30 januari op de eerste verdieping van de entreehal van het Muziekcentrum van de Omroep.
Geopend: maandag t/m vrijdag van 8.00 – 20.00u

Beluister het interview met Carine Alders in NPO Radio 4 Podium

Bezoek ook de website Forbidden Music regained voor meer informatie over en (blad)muziek van de vervolgde componisten