• Muziekschatten

In 2022 heeft Anne Frijns in het kader van haar studie Applied Musicology aan de Universiteit Utrecht een onderzoeksstage uitgevoerd bij Muziekschatten. Ze koos hiervoor het onderwerp 'Nederlandse vrouwelijke componisten - een onderzoek naar het beroepsleven van vrouwelijke componisten in de eerste helft van de 20e eeuw'.

 Ze deed hiervoor o.a. onderzoek in de Muziekschatten-collectie, in het bijzonder naar de composities van Anna Lambrechts-Vos, Dina Appeldoorn, Jeanne Beyerman-Walraven en Henriëtte Bosmans.

Vier_componistes_en_bladmuziek_Anne_Frijns

Drie vragen stonden daarbij centraal:

  1. In hoeverre werden de beroepslevens van Nederlandse vrouwelijke componisten in de eerste helft van de 20e eeuw beïnvloed door de sociale veranderingen in die periode?
  2. Hoeveel werken van de genoemde componisten bevinden zich in de SOM/Muziekschatten-collectie? en
  3. Schreven vrouwelijke componisten in de voorafgaande periode voor andere bezettingen dan in de eropvolgende periode? 

Voor het antwoord op de laatste twee vragen zocht Frijns naar antwoorden in de omroepbladmuziekcollectie. Als afsluiting van haar stage organiseerde ze een concert met werken van de genoemde componistes.
De - Engelstalige - thesis die het resultaat was van haar onderzoek is hier te downloaden.

Interestingly, some decades (1860-1870; 1870-1880; 1900-1910) show a higher number of women composers found in the Muziekschatten collection than in research conducted by Stichting Vrouw & Muziek. It is remarkable that in the case of Anna Lambrechts-Vos and Dina Appeldoorn various pieces were found in the Muziekschatten collection that could not be found elsewhere.
That indicates that the Muziekschatten collection can be of use for researchers in the field.

The compositions found in the collection seem quite representative of the composers’ entire body of work in the case of Lambrechts-Vos and Bosmans.