Vandaag is het 100 jaar geleden dat Sonja Oosterman ter wereld kwam. Bas Nieuwenhuijsen portretteert deze zangeres van veel talenten, die niet de glanzende carrière kreeg die daarbij had gepast.
De zangeres werd geboren als Sonja Maassen in Amsterdam. Ze kreeg een muzikale opvoeding, vertelde ze in een interview met De Waarheid van 14 april 1961. Ze leerde viool spelen en als meisje van 8 maakte ze al composities voor dat instrument. Sem Dresden, die één van haar composities in handen kreeg, zag in haar "een tweede Mozart". Ze doorliep het gymnasium in Amsterdam en Hilversum, en haar vader wilde dat ze lerares oude talen zou worden. Maar Sonja werd gegrepen door de muziek. Aan het begin van de oorlog speelde ze viool in een orkest en viel ze soms in als zangeres.
Haar huwelijk met Oosterman eindigde in 1949 in een echtscheiding, maar met haar muzikale carrière ging het uitstekend. Ze groeide uit tot een veelgevraagd zangeres, die niet alleen vaak voor de radio optrad, maar ook overal in het land.
Oosterman zong graag Franse chansons en klassiek repertoire (bv. Palestrina), zat in tal van ensembles en zanggroepen, zoals The Swinging Nightingales, De Marketensters en 7 man en 1 meisje, en werkte met "alle omroeporkesten, behalve The Skymasters".
Sonja Oosterman (en op de achtergrond de twee andere Swinging Nightingales, Ans Heidendaal en Jetty Paerl) met een ensemble (De Romancers?) o.l.v. Gerard van Krevelen
Sonja Oosterman bleek een multitalent te zijn. Ze kon ook teksten vertalen, componeren en acteren en werkte mee aan tal van tv-programma's (o.a. Een avond in Saint Germain des Prés van Tom Manders). Haar carrière ging op en af, het werk werd haar - als alleenstaande moeder - enkele keren te veel en dan stopte ze tijdelijk om later de draad toch weer op te pakken.
De collectie bladmuziek van de Stichting Omroep Muziek bevat een groot aantal werken, die ze zelf heeft geschreven of uitgevoerd. Ze vertaalde onder meer het liedje Wie schön erscheint die Welt van Josef Baar (Het leven is zo mooi), en componeerde nummers zoals The way to my heart (met Ger van Leeuwen), De biefstukwals, Wie je bent en Geen tijd. Het is vooral bladmuziek voor professioneel gebruik, met arrangementen van mensen zoals Joop Elders en Jo Budie, zonder omslagen. Een paar handelsedities zijn wel van omslagen voorzien, maar die zijn ongesigneerd. Misschien past dat wel bij Sonja Oosterman zelf, die kwaliteit belangrijker vond dan aandacht.
Repertoire en Composities van Sonja Oosterman op deze website
Dit betreft de pre-publicatie van een artikel voor Kwartaalblad Aether, afl. 140 (dankzij de welwillende medewerking van zijn auteur)